🕋 روزی یک آیه از قرآن کریم 🕋
🕋 روزی یک آیه از #قرآن_کریم 🕋
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
(مُتّقین) کسانی هستند که در راحت و رنج اِنفاق میکنند و خشم خود را فرو میبرند و از (خطای) مردم میگذرند، و خداوند نیکوکاران را دوست میدارد.
نکته ها و پیام های این آیه :
نکته ها :
به دنبال محکوم کردن ربا در آیات قبل، آیه از انفاق، عفو،گذشت و تعاون تمجید میکند.
روزی یکی از خدمتکاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستشوی سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمی کرد. او دریافت که امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»، امام فرمود: تو را عفو کردم. او گفت: «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستی.
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ بندهای نیست که خشم خود را فرو برد، مگر آنکه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونی بخشد. خداوند فرمود: «وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ ... وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» این پاداش فروبردن آن خشم است.
پیام ها
1- تقوا، از انفاق جدا نیست. «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ ...»
2- انفاق، سخاوت میخواهد نه ثروت. «فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم و نه در تنگدستی بگوییم که ما خود گرفتاریم. «فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
4- متّقین محکوم غرایز نیستند، آنان حاکم و مالک خویشتناند. «الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ»
5- تقوا، از سعهی صدر جدا نیست. «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»
6- متّقی، منزوی نیست، بلکه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت میکند. «یُنْفِقُونَ، الْکاظِمِینَ، الْعافِینَ»
7- در عفو خطاکار، ایمان او شرط نیست. «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»
8- کسیکه میخواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»
9- انفاق به محرومان و گذشت از خطای مردم، از مصادیق احسان و نیکوکاری است. «یُنْفِقُونَ، الْکاظِمِینَ، الْعافِینَ، الْمُحْسِنِینَ»
• منبع : تفسیر نور حجه الاسلام محسن قرائتی . جلد 1 . ص 609
#قرآن_کریم . #سوره_آل_عمران . آیه 134
🎁 #گنجینه_علوی_ساوجی 🎁 7753
@srazsaveh
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
(مُتّقین) کسانی هستند که در راحت و رنج اِنفاق میکنند و خشم خود را فرو میبرند و از (خطای) مردم میگذرند، و خداوند نیکوکاران را دوست میدارد.
نکته ها و پیام های این آیه :
نکته ها :
به دنبال محکوم کردن ربا در آیات قبل، آیه از انفاق، عفو،گذشت و تعاون تمجید میکند.
روزی یکی از خدمتکاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستشوی سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمی کرد. او دریافت که امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»، امام فرمود: تو را عفو کردم. او گفت: «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستی.
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ بندهای نیست که خشم خود را فرو برد، مگر آنکه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونی بخشد. خداوند فرمود: «وَ الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ ... وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» این پاداش فروبردن آن خشم است.
پیام ها
1- تقوا، از انفاق جدا نیست. «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ ...»
2- انفاق، سخاوت میخواهد نه ثروت. «فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم و نه در تنگدستی بگوییم که ما خود گرفتاریم. «فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
4- متّقین محکوم غرایز نیستند، آنان حاکم و مالک خویشتناند. «الْکاظِمِینَ الْغَیْظَ»
5- تقوا، از سعهی صدر جدا نیست. «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»
6- متّقی، منزوی نیست، بلکه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت میکند. «یُنْفِقُونَ، الْکاظِمِینَ، الْعافِینَ»
7- در عفو خطاکار، ایمان او شرط نیست. «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»
8- کسیکه میخواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»
9- انفاق به محرومان و گذشت از خطای مردم، از مصادیق احسان و نیکوکاری است. «یُنْفِقُونَ، الْکاظِمِینَ، الْعافِینَ، الْمُحْسِنِینَ»
• منبع : تفسیر نور حجه الاسلام محسن قرائتی . جلد 1 . ص 609
#قرآن_کریم . #سوره_آل_عمران . آیه 134
🎁 #گنجینه_علوی_ساوجی 🎁 7753
@srazsaveh
۳.۰k
۲۷ خرداد ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.