آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
بمناسبت نهم ماه ربيع الأول سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف با نگاهی به احادیث و بشارتهای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیه السلام و چگونگی ولادت آن حضرت بدور از چشم دشمنان و همچنین آتار و برکات آن امام همام را با دقت و تأمل مطالعه کنیم.
* قضاوت مهدوى
در زمان حکومت امام مهدى(ع)،
عدالت در مناسبات حقوقى و قضایى حاکم مىشود و داورى و قضاوت میان مردم از هرگونه اشتباه،بىعدالتى و جانب دارى پیراسته مىشود که این امر در عادلانه شدن همه روابط اجتماعى و جلوگیرى از ستم و تجاوز به حقوق دیگران تأثیر مهمى خواهد داشت.
امام صادق(ع)، شیوه قضاوت امام مهدى(ع) را به شیوه پیامبرانى چون حضرت داوود(ع) که قضاوت عادلانه و بدون اشتباه آنها در تاریخ مشهور است تشبیه مىکند و مىفرماید:
إِذا قامَ قائِم آلِ مُحَمَّدٍ(ع) حُکمَ بَینَ النّاسِ بِحُکمِ داوُد لایحْتاجُ إِلى بَینَةٍ یلْهِمُهُ اللهُ تَعالى فَیحْکمُ بِعِلْمِهِ وَ یخْبَرُ کلُّ قَوْمٍ بِما اسْتَبْطَنوه زمانى که قائم آل محمد که بر آنها درود باد به پاخیزد، در میان مردم به حکم داوود قضاوت خواهد کرد. او به بینه (شاهد) نیازى نخواهد داشت؛ زیرا خداى تعالى امور را به وى، الهام و او بر پایه دانش خود داورى مىکند و هر قومى را به آنچه پنهان کردهاند، آگاه مىسازد.
امام یارانى را که در بالاترین مراتب پرهیزکارى قرار دارند و در ارتباطى مستقیم، حکم قضایایى را که در آنها دچار تردید شدهاند، دریافت مىکنند.
* اقتصاد مهدوى
امام مهدى(ع) آخرین حاکمى است که بر کره خاکى حکومت خواهد کرد. تأمین عدالت اقتصادى، نقش و جایگاه برجستهاى دارد و در روایتهاى اسلامى نیز بر این جنبه از عدالت موعود، بسیار تأکید شده است. با استقرار حکومت مهدوى، رفاه اقتصادى همراه با قسط و عدالت بر سراسر جهان حاکم مىشود و بشر به آرزوى دیرین خود دست مىیابد.
امام محمد باقر(ع) نیز عدالت اقتصادى دوران ظهور را چنین توصیف مىکنند: «فَإِنَّهُ یقْسِمُ بِالسَّوِّیه وَ یعْدِلُ فِى خَلْقِ الرَّحْمنِ، الْبِرّ مِنْهُمْ وَالْفَاجِرِ؛ او مال و ثروت را به مساوات بین مردم تقسیم و در میان آفریدگان خداى رحمان، اعم از نیکان و بدان آنها، عدالت برقرار مىکند».
در روایتى دیگر حضرت مىفرماید:
او بخششهایش را دو بار در سال بر مردم ارزانى مىدارد و در هر ماه دو بار به آنها روزى مىدهد. او میان مردم چنان برابرى ایجاد مىکند که هیچ نیازمند زکاتى یافت نمىشود. صاحبان زکات با زکاتهاى خود بهسوى مستمندان از شیعیان او روى مىآورند
ادامه مطلب را فردا شب مطالعه کنیم.
برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم
* قضاوت مهدوى
در زمان حکومت امام مهدى(ع)،
عدالت در مناسبات حقوقى و قضایى حاکم مىشود و داورى و قضاوت میان مردم از هرگونه اشتباه،بىعدالتى و جانب دارى پیراسته مىشود که این امر در عادلانه شدن همه روابط اجتماعى و جلوگیرى از ستم و تجاوز به حقوق دیگران تأثیر مهمى خواهد داشت.
امام صادق(ع)، شیوه قضاوت امام مهدى(ع) را به شیوه پیامبرانى چون حضرت داوود(ع) که قضاوت عادلانه و بدون اشتباه آنها در تاریخ مشهور است تشبیه مىکند و مىفرماید:
إِذا قامَ قائِم آلِ مُحَمَّدٍ(ع) حُکمَ بَینَ النّاسِ بِحُکمِ داوُد لایحْتاجُ إِلى بَینَةٍ یلْهِمُهُ اللهُ تَعالى فَیحْکمُ بِعِلْمِهِ وَ یخْبَرُ کلُّ قَوْمٍ بِما اسْتَبْطَنوه زمانى که قائم آل محمد که بر آنها درود باد به پاخیزد، در میان مردم به حکم داوود قضاوت خواهد کرد. او به بینه (شاهد) نیازى نخواهد داشت؛ زیرا خداى تعالى امور را به وى، الهام و او بر پایه دانش خود داورى مىکند و هر قومى را به آنچه پنهان کردهاند، آگاه مىسازد.
امام یارانى را که در بالاترین مراتب پرهیزکارى قرار دارند و در ارتباطى مستقیم، حکم قضایایى را که در آنها دچار تردید شدهاند، دریافت مىکنند.
* اقتصاد مهدوى
امام مهدى(ع) آخرین حاکمى است که بر کره خاکى حکومت خواهد کرد. تأمین عدالت اقتصادى، نقش و جایگاه برجستهاى دارد و در روایتهاى اسلامى نیز بر این جنبه از عدالت موعود، بسیار تأکید شده است. با استقرار حکومت مهدوى، رفاه اقتصادى همراه با قسط و عدالت بر سراسر جهان حاکم مىشود و بشر به آرزوى دیرین خود دست مىیابد.
امام محمد باقر(ع) نیز عدالت اقتصادى دوران ظهور را چنین توصیف مىکنند: «فَإِنَّهُ یقْسِمُ بِالسَّوِّیه وَ یعْدِلُ فِى خَلْقِ الرَّحْمنِ، الْبِرّ مِنْهُمْ وَالْفَاجِرِ؛ او مال و ثروت را به مساوات بین مردم تقسیم و در میان آفریدگان خداى رحمان، اعم از نیکان و بدان آنها، عدالت برقرار مىکند».
در روایتى دیگر حضرت مىفرماید:
او بخششهایش را دو بار در سال بر مردم ارزانى مىدارد و در هر ماه دو بار به آنها روزى مىدهد. او میان مردم چنان برابرى ایجاد مىکند که هیچ نیازمند زکاتى یافت نمىشود. صاحبان زکات با زکاتهاى خود بهسوى مستمندان از شیعیان او روى مىآورند
ادامه مطلب را فردا شب مطالعه کنیم.
برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم
۴۸۸
۱۰ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.