بابک خرمدین؛ قهرمان جعلی....! بخش1
هر ملتی امروزش روی دیروزش ساخته میشود و فردایش روی امروزش شکل می گیرد. ملتی که از دیروز خودش اطلاع نداشته باشد، نه امروز دارد و نه فردا.
هر فردی باید به گذشته ی خودش توجه کند و هویت تاریخی خودش را بشناسد تا مبادا شناسنامه ی واقعی خود را گم کند.تا مبادا سر آدمی کلاه برود و زمانی سر بلند کند که ببیند شخص فاسقی را برایش الگو و مفخر ساخته اند. و در این راه جریاناتی مسموم و باطل هستند که گاه به شخصیت سازی میپردازند و با تحریف تاریخ و در پی اغراض خودشان قهرمان جعلی معرفی میکنند. یکی از این اشخاص "بابک خرمدین" است که جریان مسموم پانتورکیسم و در راستای اغراض خودشان به تحریف این شخصیت پرداخته و قهرمان جعلی برای ملت آذربایجان معرفی میکند. منبع مهمی که این افراد به عنوان متقن ترین استدلال خود به آن استناد میکنند کتاب "بابک خرمدین دلاور آذربایجان" نوشته ی " سعید نفیسی" است . به اعتقاد خود پانتورک ها این کتاب یکی از بهترین منابع در خصوص بابک خرمدین است.
جدای از شخصیت خود سعید نفیسی که فردی باستان گرا و از وابستگان پهلوی است و در جای خود قابل بحث است، با ذکر سوالاتی به مطالب این کتاب میپردازیم و از همین کتاب پاسخ های آن را می دهیم.
1 . بابک چه ملیتی داشت؟
صفحه ی 12 همین کتاب جناب سعید نفیسی از طبری مطلبی را نقل میکند و همین نظر را هم قبول میکند ، مبنی بر اینکه " بابک از تیره ی مزدک بود که به روزگار نوشیروان بیرون آمده بود. ابن الندیم در کتاب الفهرست گوید واقد بن عمر تمیمی که اخبار بابک را گرد آورده است گفته است که پدرش مردی از مردم مدائن بود"
یعنی باید گفت اصل و نسب بابک از مدائن بود و مدائن هم جزئی از ایران است. درواقع بابک ایرانی بود و خاستگاهش هم مدائن بود نه اینکه به قوم خاصی تعلق داشته باشد.
2 . زبان بابک چه بود و به چه زبانی صحبت میکرد؟
ص 12 و 13 همین کتاب اشاره میکند که " جاویدان بابک را فرستاد که خوراکی بیاورد......و چون وی بازآمد با او سخن گفتن گرفت و وی را با این همه دشواری و سختی زندگی دانا یافت و دید با آنکه زبانش می گیرد اما زبان ایرانی را خوب می داند"
یعنی زبان بابک با توجه به سال قیام بابک که به اواخرقرن 2 تا سال 222 مربوط می شود، زبان ایرانی عصر خودش است. یعنی عصری که زبان آن زمان، زبان ایرانی و فارسی ویژه آن زمان بود.
3.بابک چه دینی داشت؟
با توجه به مطالب صفحه ی 18 همین کتاب قطع یقین بابک، خرمدین بود؛ نه مسلمان. در واقع بابک به هیچ یک از فرق اسلامی تعلق نداشت و مسلماً مسلمان نبود. البته رسول رضوی کتابی نوشته و در آن می گوید که بابک، شیعه است. اما این مطلب هم جواب خودش را دارد و جای آن این وجیزه نیست. منتها اجمالا باید گفت که بابکی که جناب رضوی میخواهند اثبات کنند، نه آن بابکی است که وجود دارد بلکه یک بابک افسانه ای است. از طرفی بابکی هم که این جریان برای قهرمان سازی جعلی نیاز دارد تا از طریق آن به مطامع خود برسد و احساسات یک قوم را تحریک کند، آن بابک خوب و مثبت و موجهی نیست که رضوی در پی اثبات آن است بلکه همان بابک ساختگی و دروغینی است که جریان پانتورکیسم و پان ایرانیسم معرفی میکند و بابک را شهید راه حق میدانند.!!!!!
4.هدف بابک از قیام چه بود؟
هر فردی باید به گذشته ی خودش توجه کند و هویت تاریخی خودش را بشناسد تا مبادا شناسنامه ی واقعی خود را گم کند.تا مبادا سر آدمی کلاه برود و زمانی سر بلند کند که ببیند شخص فاسقی را برایش الگو و مفخر ساخته اند. و در این راه جریاناتی مسموم و باطل هستند که گاه به شخصیت سازی میپردازند و با تحریف تاریخ و در پی اغراض خودشان قهرمان جعلی معرفی میکنند. یکی از این اشخاص "بابک خرمدین" است که جریان مسموم پانتورکیسم و در راستای اغراض خودشان به تحریف این شخصیت پرداخته و قهرمان جعلی برای ملت آذربایجان معرفی میکند. منبع مهمی که این افراد به عنوان متقن ترین استدلال خود به آن استناد میکنند کتاب "بابک خرمدین دلاور آذربایجان" نوشته ی " سعید نفیسی" است . به اعتقاد خود پانتورک ها این کتاب یکی از بهترین منابع در خصوص بابک خرمدین است.
جدای از شخصیت خود سعید نفیسی که فردی باستان گرا و از وابستگان پهلوی است و در جای خود قابل بحث است، با ذکر سوالاتی به مطالب این کتاب میپردازیم و از همین کتاب پاسخ های آن را می دهیم.
1 . بابک چه ملیتی داشت؟
صفحه ی 12 همین کتاب جناب سعید نفیسی از طبری مطلبی را نقل میکند و همین نظر را هم قبول میکند ، مبنی بر اینکه " بابک از تیره ی مزدک بود که به روزگار نوشیروان بیرون آمده بود. ابن الندیم در کتاب الفهرست گوید واقد بن عمر تمیمی که اخبار بابک را گرد آورده است گفته است که پدرش مردی از مردم مدائن بود"
یعنی باید گفت اصل و نسب بابک از مدائن بود و مدائن هم جزئی از ایران است. درواقع بابک ایرانی بود و خاستگاهش هم مدائن بود نه اینکه به قوم خاصی تعلق داشته باشد.
2 . زبان بابک چه بود و به چه زبانی صحبت میکرد؟
ص 12 و 13 همین کتاب اشاره میکند که " جاویدان بابک را فرستاد که خوراکی بیاورد......و چون وی بازآمد با او سخن گفتن گرفت و وی را با این همه دشواری و سختی زندگی دانا یافت و دید با آنکه زبانش می گیرد اما زبان ایرانی را خوب می داند"
یعنی زبان بابک با توجه به سال قیام بابک که به اواخرقرن 2 تا سال 222 مربوط می شود، زبان ایرانی عصر خودش است. یعنی عصری که زبان آن زمان، زبان ایرانی و فارسی ویژه آن زمان بود.
3.بابک چه دینی داشت؟
با توجه به مطالب صفحه ی 18 همین کتاب قطع یقین بابک، خرمدین بود؛ نه مسلمان. در واقع بابک به هیچ یک از فرق اسلامی تعلق نداشت و مسلماً مسلمان نبود. البته رسول رضوی کتابی نوشته و در آن می گوید که بابک، شیعه است. اما این مطلب هم جواب خودش را دارد و جای آن این وجیزه نیست. منتها اجمالا باید گفت که بابکی که جناب رضوی میخواهند اثبات کنند، نه آن بابکی است که وجود دارد بلکه یک بابک افسانه ای است. از طرفی بابکی هم که این جریان برای قهرمان سازی جعلی نیاز دارد تا از طریق آن به مطامع خود برسد و احساسات یک قوم را تحریک کند، آن بابک خوب و مثبت و موجهی نیست که رضوی در پی اثبات آن است بلکه همان بابک ساختگی و دروغینی است که جریان پانتورکیسم و پان ایرانیسم معرفی میکند و بابک را شهید راه حق میدانند.!!!!!
4.هدف بابک از قیام چه بود؟
۴.۴k
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.