خودسازی 151 (گناه شناسی قسمت چهار)
#خودسازی 151 (گناه شناسی قسمت چهار)
#سبک_شمردن_نماز 25 70
پاسخی دیگه در رابطه با سوالی که دیروز مطرح شد که چرا بعضی افراد باوجود اینکه نماز میخونند ولی گناه میکنند؟؟
ما یه اصول دین داریم و یه فروع دین
اصول دین ما پنج تاست؛
1توحید ( یکتاپرستی )
2عدل ( یعنی عادل بودن خداوند و اینکه تمام فعل و افعال خدا به اقتضای عدل اوست )
3 نبوت ( اینکه پیامبران رو اعتقاد داشته باشیم ، مخصوصا نبوت پیامبر خودمون حضرت محمد صل الله علیه و آله رو )
4امامت ( ولایت رو دوازده امام رو قبول داشته باشیم و یقین داشته باشیم که این دوازده امام جانشینان بر حق پیامبرند )
5معاد ( یعنی بازگشت و زنده شدن در روز قیامت رو اعتقاد داشتن )
این پنج مورد از اصول دین ماست و فرق ما با فرقه اهل تسنن ( سنی ها ) در یک چیزه و اون در ( امامت ) هستش، ما شیعیان امامت رو قبول داریم ولی اونا رو امامت مشکل دارند
اما فروع دین ده تاست؛
نماز
روزه
زکات
خمس
حج
جهاد
امربمعروف
نهی از منکر
تولی
تبری
فرق بین اصول دین و فروع دین در اینه که در فروع دین ما میتونیم از مراجع یا مرجع تقلیدمون تبعیت بکنیم اما در اصول دین انسان نباید از کسی تقلید بکنه بلکه باید اصول دینش براش نوعی باور قلبی و یقین راسخ باشه وگرنه دینش از اصل و اساس و پایه مشکل خواهد داشت و خطرناکه که الحمدلله غالبا شیعیان به این پنج اصل دین اعتقاد دارند.
از عمده علل انحراف ابن ( قاتل امام علی ) بخاطر ناقص بودن اصول دینش بود،
یعنی ابن ملجم به توحید و معاد و عدل و نبوت اعتقاد داشت برا همین نماز میخوند ولی به امامت و ولایت علی اعتقادی نداشت، لذا نماز میخوند اما سر حضرت علی رو هم شکافت.
️لذا اون حدیثی که میفرماد ؛ ( بالاخره این نماز نجاتش میده ... ) مصداق کسانیست که از لحاظ اصول دین مخصوصا در امامت مشکلی نداشته باشند.
تابع ولایت امامت بودن برای انسان بصیرت و آگاهی و دانش میاره اما اگه بخوای منقطع و بریده از امامت باشی، قادر نیستی حق رو از باطل تشخیص بشی و گمراه میشی هر چند اگر به پیغمبر ایمان داشته باشی، کنار دستش بزرگ شده و جنگیده باشی ولی امامت و جانشینانش رو قبول نداشته باشی، مثل ( طلحه و زبیر ) سرانجام در دین و دینداری کم میاری و حتی نماز خوندنتم نفعی بحالت نداره.
بله نماز خوندن ضامن گناه نکردن نیست، بلکه گناه رو پس میزنه و سبب میشه که بین تو و گناه دیوار، پرده و فاصله ای ایجاد بشه و این بشرطیه که تو از عمد گناه نکنی و یا بعد توبه از عمد گناه نکنی و یا اینکه بعد گناه سریع پشیمون شده و اراده ترک گناه کرده و توبه بکنی، در چنین حالتیه که انسان میتونه به نماز دلخوش باشه.
#سبک_شمردن_نماز 25 70
پاسخی دیگه در رابطه با سوالی که دیروز مطرح شد که چرا بعضی افراد باوجود اینکه نماز میخونند ولی گناه میکنند؟؟
ما یه اصول دین داریم و یه فروع دین
اصول دین ما پنج تاست؛
1توحید ( یکتاپرستی )
2عدل ( یعنی عادل بودن خداوند و اینکه تمام فعل و افعال خدا به اقتضای عدل اوست )
3 نبوت ( اینکه پیامبران رو اعتقاد داشته باشیم ، مخصوصا نبوت پیامبر خودمون حضرت محمد صل الله علیه و آله رو )
4امامت ( ولایت رو دوازده امام رو قبول داشته باشیم و یقین داشته باشیم که این دوازده امام جانشینان بر حق پیامبرند )
5معاد ( یعنی بازگشت و زنده شدن در روز قیامت رو اعتقاد داشتن )
این پنج مورد از اصول دین ماست و فرق ما با فرقه اهل تسنن ( سنی ها ) در یک چیزه و اون در ( امامت ) هستش، ما شیعیان امامت رو قبول داریم ولی اونا رو امامت مشکل دارند
اما فروع دین ده تاست؛
نماز
روزه
زکات
خمس
حج
جهاد
امربمعروف
نهی از منکر
تولی
تبری
فرق بین اصول دین و فروع دین در اینه که در فروع دین ما میتونیم از مراجع یا مرجع تقلیدمون تبعیت بکنیم اما در اصول دین انسان نباید از کسی تقلید بکنه بلکه باید اصول دینش براش نوعی باور قلبی و یقین راسخ باشه وگرنه دینش از اصل و اساس و پایه مشکل خواهد داشت و خطرناکه که الحمدلله غالبا شیعیان به این پنج اصل دین اعتقاد دارند.
از عمده علل انحراف ابن ( قاتل امام علی ) بخاطر ناقص بودن اصول دینش بود،
یعنی ابن ملجم به توحید و معاد و عدل و نبوت اعتقاد داشت برا همین نماز میخوند ولی به امامت و ولایت علی اعتقادی نداشت، لذا نماز میخوند اما سر حضرت علی رو هم شکافت.
️لذا اون حدیثی که میفرماد ؛ ( بالاخره این نماز نجاتش میده ... ) مصداق کسانیست که از لحاظ اصول دین مخصوصا در امامت مشکلی نداشته باشند.
تابع ولایت امامت بودن برای انسان بصیرت و آگاهی و دانش میاره اما اگه بخوای منقطع و بریده از امامت باشی، قادر نیستی حق رو از باطل تشخیص بشی و گمراه میشی هر چند اگر به پیغمبر ایمان داشته باشی، کنار دستش بزرگ شده و جنگیده باشی ولی امامت و جانشینانش رو قبول نداشته باشی، مثل ( طلحه و زبیر ) سرانجام در دین و دینداری کم میاری و حتی نماز خوندنتم نفعی بحالت نداره.
بله نماز خوندن ضامن گناه نکردن نیست، بلکه گناه رو پس میزنه و سبب میشه که بین تو و گناه دیوار، پرده و فاصله ای ایجاد بشه و این بشرطیه که تو از عمد گناه نکنی و یا بعد توبه از عمد گناه نکنی و یا اینکه بعد گناه سریع پشیمون شده و اراده ترک گناه کرده و توبه بکنی، در چنین حالتیه که انسان میتونه به نماز دلخوش باشه.
۳.۸k
۱۰ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.