امتحان حجّت است، به خصوص برای مؤمن
﷽
📍 امتحان حجّت است، بهخصوص برای مؤمن❗️
📌روایتی که از امامموسیبنجعفر(ع) نقل کردند. مرحوم فیض از کافی شیخ کلینی نقل میکند: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ(ع) وَ امّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ»1️⃣. دو تا مربّی است. در تعبیر روایت، ناس دارد؛ یعنی برای همه است و صحبت مؤمن و کافر نیست. برای همۀ مردم است؛ یعنی تمام کسانی که مدّعی انسانیت هستند. دو حجّت هستند. تعبیر به حجّت، برای این است که بعد میخواهد برخورد بکند. میخواهد جداسازی بکند و طبق آنچه به دست آوردند، با آنها عمل کند. «لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيهَْا مَا اكْتَسَبَتْ». اگر در مسیر حیوانی رفتی برای تو آخور میبندد. که به جایگاه حیوانات بروی. باید در وادی انسانیّت عمل کنید. این مطلب بهخصوص برای آنهایی است که مدّعی ایمان هستند.
بنابراین چرا امتحان میکند؟ اوّلین جهت، این است که خداوند میخواهد که حجّت را بر ابنای بشر تمام بکند که دیگر نتوانند اعتراض بکنند؛ بهخصوص برای مؤمن راه اعتراض وجود ندارد.
1️⃣همانا برای خدا بر مردم دو حجّت است. حجّت ظاهری و حجّت باطنی است. پس امّا حجّت ظاهری رسولان، انبیا(ع) و ائمّه(ع) هستند و امّا حجّت باطنی عقلها هستند. الکافی، ج1، ص16- وسائلالشیعه، ج 15، ص207- بحارالأنوار، ج 1، ص137
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#محرم1401
📍 امتحان حجّت است، بهخصوص برای مؤمن❗️
📌روایتی که از امامموسیبنجعفر(ع) نقل کردند. مرحوم فیض از کافی شیخ کلینی نقل میکند: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ(ع) وَ امّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ»1️⃣. دو تا مربّی است. در تعبیر روایت، ناس دارد؛ یعنی برای همه است و صحبت مؤمن و کافر نیست. برای همۀ مردم است؛ یعنی تمام کسانی که مدّعی انسانیت هستند. دو حجّت هستند. تعبیر به حجّت، برای این است که بعد میخواهد برخورد بکند. میخواهد جداسازی بکند و طبق آنچه به دست آوردند، با آنها عمل کند. «لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيهَْا مَا اكْتَسَبَتْ». اگر در مسیر حیوانی رفتی برای تو آخور میبندد. که به جایگاه حیوانات بروی. باید در وادی انسانیّت عمل کنید. این مطلب بهخصوص برای آنهایی است که مدّعی ایمان هستند.
بنابراین چرا امتحان میکند؟ اوّلین جهت، این است که خداوند میخواهد که حجّت را بر ابنای بشر تمام بکند که دیگر نتوانند اعتراض بکنند؛ بهخصوص برای مؤمن راه اعتراض وجود ندارد.
1️⃣همانا برای خدا بر مردم دو حجّت است. حجّت ظاهری و حجّت باطنی است. پس امّا حجّت ظاهری رسولان، انبیا(ع) و ائمّه(ع) هستند و امّا حجّت باطنی عقلها هستند. الکافی، ج1، ص16- وسائلالشیعه، ج 15، ص207- بحارالأنوار، ج 1، ص137
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#محرم1401
۸۸.۴k
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.