بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
البته دانشمند بودن ایشان محل تأمل و بحث است. بدیهی است که دانشمند یعنی کسی که به علم یا علومی دست یافته است و چنین شخصی حرف غیر علمی نمیزند. اگر قرار باشد هر نظریه، فرضیه، حدس، گمان و ظنی علم نامیده شود، وضع دنیا همین میشود که می بینیم. هر روز عدهای پیدا می شوند و مدعیانه نظریات و گمانهای خود را به نام علم به اذهان عمومی القاء و تحمیل میکنند و روز بعد یک عده دیگری آنها را تکذیب کرده و ظن و گمان های خود را به بازار عرضه میکنند. اما راجع محاکمه اخروی به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف) - آخرت، نتیجه این دنیاست و هر کس به مقصد راهی که در دنیا طی کرده میرسد. اگر در صراط مسقتیم بود به جنت مأوا و نعماتش که در رأس آنها قرب الهی است میرسد و اگر در صراط جحیم بود، به جهنم و عذاب هایش که در رأس آنها دوری از رحمت و مواجه با غضب الهی است میرسد.
حضرت سیدالشهداء امام حسین علیه السلام، جمله بسیار زیبا و ژرفی بدین مضمون می فرمایند:خداوند متعال راجع به بهشتاش گول نمیخورد.بدیهی است که محشر و محکمه الهی، دنیا و بازی هایش نیست. آنجا هیچ راه فرار و توجیه و یا توسل به روشهای ژور نالیستی، مظلومنمایی، تجمیع آرای موافقین و وجود ندارد. آن روز، روز تبلی السرائر است، یعنی همه اسرارها و نهانها آشکار میشود و شهود نیز شهادت میدهند.
ب)- بدیهی است که نه تنها اندیشه خود یک فعل است و هر فعلی سؤال و جواب دارد، بلکه اندیشه در آن هنگام که ظهور خارجی پیدا کرد و در عمل تجلی یافت و سبب تأثیر در فرد و یا دیگران شدن، محاکمه دارد.
ج) - به عنوان مثال: در آن دادگاه عدل الهی، جناب سروش را میآورند و به او میگویند: تو در دنیا مدعی شده که وحی نتیجه تجربه شخصی است؟ تو که ادعای علم و فلسفه و اسلام شناسی و داشتی و دیگران را متحجر مینامیدی! حال بگو بر چه اساسی چنین ادعایی کردی؟ اگر چه تجربه شخصی قابل اثبات به دیگران نیست و تو برای دیگران چنین اظهاراتی داشتی، اما بگو: آیا خودت به این تجربه رسیده بودی؟ آیا به تو بر اثر تجربیاتت وحی آمد؟!
آیا دلیل عقلی بر این مدعا داشتی؟! در دنیا که هیچ دلیلی بر مدعای خودت اقامه نکردی! آیا بیدلیل مدعی شدی، یا دلیل داشتی؟ پس دلایل عقلیات را بگو. آیا دلیل نقلی داشتی؟ یعنی از پیامبری که به او وحی میآمد، حدیثی مبنی بر این که وحی نتیجه تجربیات شخصی او در سیر و سلوک عرفانی است شنیده بودی؟ آیا من در قرآن و کلام وحی چنین گفته بودم؟! مگر من نگفتم که نبوت تجربی نیست و من میدانم که رسالتم را کجا قرار دهم؟(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
البته دانشمند بودن ایشان محل تأمل و بحث است. بدیهی است که دانشمند یعنی کسی که به علم یا علومی دست یافته است و چنین شخصی حرف غیر علمی نمیزند. اگر قرار باشد هر نظریه، فرضیه، حدس، گمان و ظنی علم نامیده شود، وضع دنیا همین میشود که می بینیم. هر روز عدهای پیدا می شوند و مدعیانه نظریات و گمانهای خود را به نام علم به اذهان عمومی القاء و تحمیل میکنند و روز بعد یک عده دیگری آنها را تکذیب کرده و ظن و گمان های خود را به بازار عرضه میکنند. اما راجع محاکمه اخروی به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف) - آخرت، نتیجه این دنیاست و هر کس به مقصد راهی که در دنیا طی کرده میرسد. اگر در صراط مسقتیم بود به جنت مأوا و نعماتش که در رأس آنها قرب الهی است میرسد و اگر در صراط جحیم بود، به جهنم و عذاب هایش که در رأس آنها دوری از رحمت و مواجه با غضب الهی است میرسد.
حضرت سیدالشهداء امام حسین علیه السلام، جمله بسیار زیبا و ژرفی بدین مضمون می فرمایند:خداوند متعال راجع به بهشتاش گول نمیخورد.بدیهی است که محشر و محکمه الهی، دنیا و بازی هایش نیست. آنجا هیچ راه فرار و توجیه و یا توسل به روشهای ژور نالیستی، مظلومنمایی، تجمیع آرای موافقین و وجود ندارد. آن روز، روز تبلی السرائر است، یعنی همه اسرارها و نهانها آشکار میشود و شهود نیز شهادت میدهند.
ب)- بدیهی است که نه تنها اندیشه خود یک فعل است و هر فعلی سؤال و جواب دارد، بلکه اندیشه در آن هنگام که ظهور خارجی پیدا کرد و در عمل تجلی یافت و سبب تأثیر در فرد و یا دیگران شدن، محاکمه دارد.
ج) - به عنوان مثال: در آن دادگاه عدل الهی، جناب سروش را میآورند و به او میگویند: تو در دنیا مدعی شده که وحی نتیجه تجربه شخصی است؟ تو که ادعای علم و فلسفه و اسلام شناسی و داشتی و دیگران را متحجر مینامیدی! حال بگو بر چه اساسی چنین ادعایی کردی؟ اگر چه تجربه شخصی قابل اثبات به دیگران نیست و تو برای دیگران چنین اظهاراتی داشتی، اما بگو: آیا خودت به این تجربه رسیده بودی؟ آیا به تو بر اثر تجربیاتت وحی آمد؟!
آیا دلیل عقلی بر این مدعا داشتی؟! در دنیا که هیچ دلیلی بر مدعای خودت اقامه نکردی! آیا بیدلیل مدعی شدی، یا دلیل داشتی؟ پس دلایل عقلیات را بگو. آیا دلیل نقلی داشتی؟ یعنی از پیامبری که به او وحی میآمد، حدیثی مبنی بر این که وحی نتیجه تجربیات شخصی او در سیر و سلوک عرفانی است شنیده بودی؟ آیا من در قرآن و کلام وحی چنین گفته بودم؟! مگر من نگفتم که نبوت تجربی نیست و من میدانم که رسالتم را کجا قرار دهم؟(ادامه دارد...)
۷۴۲
۲۸ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.