بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
اگر کسی خدا را باور ندارد، باید سؤال و تحقیق را از جای دیگری شروع کند، نه از افعالی که فاعلش را قبول ندارد؛ و اگر کسی به خدا شناخت و ایمان دارد، نباید عدل خدا را زیر سؤال ببرد و خیالیش از این بابت نیز راحت باشد و بداند که حتی فرض ظلم در مورد خداوند متعال معنا ندارد.
وقتی باور کردیم که عالم هستی مبدأ و معادی دارد که الله جل جلاله میباشد، یقین میکنیم که نه تنها طول عمر در برزخ، بلکه هیچ امری در عدالت او خلل وارد نمینماید. چرا که هر نوع خللی از نقص و نیستی که به خدا راه ندارد؟ او منزه - سبحان از نیستی، نقص و کاستی است.
پس همیشه باید در سؤالات و شبهات دقت نمود. یک موقع کسی میپرسد که تکلیف این گروه یا آن گروه در برزخ یا قیامت چه می شود؟ خب این یک سؤال منطقی است؛ اما یک موقع کسی می پرسد که آیا به عدالت خدا خلل وارد نمیشود؟! اینجا باید گفت که اگر وارد شود چه میشود؟ خدایی که عادل نباشد، نه تنها ظالم است، بلکه علیم و حکیم نیز نمی باشد، آیا اساساً چنین موجودی میتواند خدا باشد؟!یا فرض نقص و نیستی درعلم و حکمت و عدل در مورد خدا جایز است؟!
الف) - اما راجع به برزخ. ما اصطلاحاً می گوییم که افرادی تا روز قیامت زنده هستند، اما منظورمان تا پایان دوره حیات در زمین می باشد. و هیچ کس نگفته که به محض پایان این دوره، آناً قیامت برپا میشود. شاید هزار سال یا ده هزار سال فاصله داشته باشد که البته این فاصله و سال تعبیر ماست و نه روزگار مبتنی بر گردش زمین و خورشید. چنان چه خداوند متعال میفرماید در روز قیامت ملائکه و روح در روزی که در حساب شما پنجاه هزار سال است بالا میروند:
تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ - فرشتگان و روح در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى او بالا مىروند.(سوره معارج آیه 5)
ب) - دقت شود بهرهمندی از صواب کار خیر و رسیدن به ثواب پاداش، به ازدیاد سیب و گلابی نیست، بلکه در اصل به بالا رفتن درجه است. حالا یکی هزار سال پیش از دنیا برود و به واسطه صوابی درجهاش بالا رود و یکی امروز بمیرد و درجهاش بالا رود، چه فرقی دارد؟
مضافاً بر این که این درجات، فیزیکی نیست که محکوم قوانین دنیایی باشد و یا خدا نیز در آن مجبور باشد. او به قابلیت مقام هر بندهاش اشراف دارد و البته با نظر رحمت و کرم نگاه میکند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
اگر کسی خدا را باور ندارد، باید سؤال و تحقیق را از جای دیگری شروع کند، نه از افعالی که فاعلش را قبول ندارد؛ و اگر کسی به خدا شناخت و ایمان دارد، نباید عدل خدا را زیر سؤال ببرد و خیالیش از این بابت نیز راحت باشد و بداند که حتی فرض ظلم در مورد خداوند متعال معنا ندارد.
وقتی باور کردیم که عالم هستی مبدأ و معادی دارد که الله جل جلاله میباشد، یقین میکنیم که نه تنها طول عمر در برزخ، بلکه هیچ امری در عدالت او خلل وارد نمینماید. چرا که هر نوع خللی از نقص و نیستی که به خدا راه ندارد؟ او منزه - سبحان از نیستی، نقص و کاستی است.
پس همیشه باید در سؤالات و شبهات دقت نمود. یک موقع کسی میپرسد که تکلیف این گروه یا آن گروه در برزخ یا قیامت چه می شود؟ خب این یک سؤال منطقی است؛ اما یک موقع کسی می پرسد که آیا به عدالت خدا خلل وارد نمیشود؟! اینجا باید گفت که اگر وارد شود چه میشود؟ خدایی که عادل نباشد، نه تنها ظالم است، بلکه علیم و حکیم نیز نمی باشد، آیا اساساً چنین موجودی میتواند خدا باشد؟!یا فرض نقص و نیستی درعلم و حکمت و عدل در مورد خدا جایز است؟!
الف) - اما راجع به برزخ. ما اصطلاحاً می گوییم که افرادی تا روز قیامت زنده هستند، اما منظورمان تا پایان دوره حیات در زمین می باشد. و هیچ کس نگفته که به محض پایان این دوره، آناً قیامت برپا میشود. شاید هزار سال یا ده هزار سال فاصله داشته باشد که البته این فاصله و سال تعبیر ماست و نه روزگار مبتنی بر گردش زمین و خورشید. چنان چه خداوند متعال میفرماید در روز قیامت ملائکه و روح در روزی که در حساب شما پنجاه هزار سال است بالا میروند:
تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ - فرشتگان و روح در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى او بالا مىروند.(سوره معارج آیه 5)
ب) - دقت شود بهرهمندی از صواب کار خیر و رسیدن به ثواب پاداش، به ازدیاد سیب و گلابی نیست، بلکه در اصل به بالا رفتن درجه است. حالا یکی هزار سال پیش از دنیا برود و به واسطه صوابی درجهاش بالا رود و یکی امروز بمیرد و درجهاش بالا رود، چه فرقی دارد؟
مضافاً بر این که این درجات، فیزیکی نیست که محکوم قوانین دنیایی باشد و یا خدا نیز در آن مجبور باشد. او به قابلیت مقام هر بندهاش اشراف دارد و البته با نظر رحمت و کرم نگاه میکند.(ادامه دارد...)
۱.۹k
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.