بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت دوم : جادو و جادوگر و سرکتاب ؛ سندیت ندارد .
پس نیاز نیست که انسان اگر گمان دارد که هدف سحر، طلسم و وردهایی که متأسفانه نام دعا بر آن گذاشتهاند، به سراغ اشخاصی چون سحربازها، رمالها یا مثلاً دعانویسها برود.
مخاطب دعا خداوند متعال است – مستجاب کننده دعا نیز خداوند متعال است و او نه تنها به این راهها توصیه ننموده، بلکه به شدت منع نموده و پرهیز داده است و خود نیز محکوم و مقهور این بازیها نمیشود.
دست یک مسلمان، برای مقابله با طلسم یا هر کار شیطانی دیگری پر است. فرمود:
إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون - چرا كه او را بر كسانى كه ايمان آوردهاند و بر پروردگار شان توكل مىكنند تسلطى نيست.(99)
إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ - تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمىگيرند و بر كسانى كه آنها به او =خدا شرك مىورزند.(100)(سوره نحل آیه 99 و 100)
از همین دو آیه کریمه میآموزیم که ایمان و توکل،بهترین و قویترین و مطمئنترین سپر و محافظ برای جلوگیری از تأثیر هر رفتار و وسوسه شیطانی، از جمله سحر است و میآموزیم که نپذیرفتن ولایت شیطانی، یعنی سرپرستی شیطانی، چه در اعتقاد و چه در عمل، خود مؤثرترین پادزهر و خنثی کننده سحر است.
غول چراغ جادو : می دانی حکایت غول چراغ جادو که در قصه های اساطیری آمده، به چه معنایی اشاره دارد؟! در آنجا گفته اند؛چون درب چراغ جادو را برداری، بخاری از آن خارج شده و در پیوند با فضای خارج، غولی مقتدر نمایان می شود! این یعنی چون فضای محدود و در بسته، به فضای نامحدود و بازِ هستی پیوند بر قرار کند و یکی شود، خود نامحدود شده است. از زندان تنگ منیّت خویش خارج، و همه می شود. از من به کل می رود.
چراغ را ذهن خود بگیر و آن که درونش در اسارت است، روح و جانت! ای دوست، اقتدار آن کس دارد که روح خود را از اتاقک تاریک ذهنی اش بِرَهانَد و آزاد و رها با کل پیوندی ناگسستنی برقرار نماید. چنین کسی صاحب غول چراغ جادوست.
رهایی از غیر : آنان که برای رفع مشکلاتشان به سمت سحر و طلسم و جادو می روند، به واقع خدای شان را آنها گرفته اند. و این شرکی نابخشودنی است اگر بخشنده نبخشد!
یک سالک تنها مراوده اش با خداوند بزرگی است که یگانه کارگشای عالَم است. پس فقط بر او توکل می کند و از او مدد می جوید. چنین کسی شعارش حَسبِیَ الله - است و بس.(پایان)
قسمت دوم : جادو و جادوگر و سرکتاب ؛ سندیت ندارد .
پس نیاز نیست که انسان اگر گمان دارد که هدف سحر، طلسم و وردهایی که متأسفانه نام دعا بر آن گذاشتهاند، به سراغ اشخاصی چون سحربازها، رمالها یا مثلاً دعانویسها برود.
مخاطب دعا خداوند متعال است – مستجاب کننده دعا نیز خداوند متعال است و او نه تنها به این راهها توصیه ننموده، بلکه به شدت منع نموده و پرهیز داده است و خود نیز محکوم و مقهور این بازیها نمیشود.
دست یک مسلمان، برای مقابله با طلسم یا هر کار شیطانی دیگری پر است. فرمود:
إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون - چرا كه او را بر كسانى كه ايمان آوردهاند و بر پروردگار شان توكل مىكنند تسلطى نيست.(99)
إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ - تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمىگيرند و بر كسانى كه آنها به او =خدا شرك مىورزند.(100)(سوره نحل آیه 99 و 100)
از همین دو آیه کریمه میآموزیم که ایمان و توکل،بهترین و قویترین و مطمئنترین سپر و محافظ برای جلوگیری از تأثیر هر رفتار و وسوسه شیطانی، از جمله سحر است و میآموزیم که نپذیرفتن ولایت شیطانی، یعنی سرپرستی شیطانی، چه در اعتقاد و چه در عمل، خود مؤثرترین پادزهر و خنثی کننده سحر است.
غول چراغ جادو : می دانی حکایت غول چراغ جادو که در قصه های اساطیری آمده، به چه معنایی اشاره دارد؟! در آنجا گفته اند؛چون درب چراغ جادو را برداری، بخاری از آن خارج شده و در پیوند با فضای خارج، غولی مقتدر نمایان می شود! این یعنی چون فضای محدود و در بسته، به فضای نامحدود و بازِ هستی پیوند بر قرار کند و یکی شود، خود نامحدود شده است. از زندان تنگ منیّت خویش خارج، و همه می شود. از من به کل می رود.
چراغ را ذهن خود بگیر و آن که درونش در اسارت است، روح و جانت! ای دوست، اقتدار آن کس دارد که روح خود را از اتاقک تاریک ذهنی اش بِرَهانَد و آزاد و رها با کل پیوندی ناگسستنی برقرار نماید. چنین کسی صاحب غول چراغ جادوست.
رهایی از غیر : آنان که برای رفع مشکلاتشان به سمت سحر و طلسم و جادو می روند، به واقع خدای شان را آنها گرفته اند. و این شرکی نابخشودنی است اگر بخشنده نبخشد!
یک سالک تنها مراوده اش با خداوند بزرگی است که یگانه کارگشای عالَم است. پس فقط بر او توکل می کند و از او مدد می جوید. چنین کسی شعارش حَسبِیَ الله - است و بس.(پایان)
۵۳۷
۲۳ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.