بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول:
امام حسین(ع) فدای مکتب و مرامی شد که باید برای مظلومیت آن مکتب سو گواری کرد اساساً دین به دنبال تمدن سازی است.
در کربلا همه فدای امام حسین(ع) شدند و خودِ امام حسین(ع) فدای مکتب و مرامی شد که باید برای مظلومیت آن مکتب و مرام سوگواری کرد و خون گریه کرد. ما الان در دوران غربت اسلام به سر میبریم. پیامبر اکرم (ص) فرمود: اسلام غریبانه آغاز شد و به سرعت غریب خواهد شد، خوشا به سعادت کسانی که در این دوران غربت جزء مسلمانان قرار میگیرند؛ إنّ الإسلامَ بَدأ غَرِیبا و سَیَعُودُ غَریبا کما بَدأ فَطُوبى للغُرَباءِ (میزان الحکمه- 8995- کنزالعمال - 1192)
وقتی مکتب و مرام اباعبدالله الحسین (ع) را دقیق و از بالا نگاه کنیم به مفهومی میرسیم که امروز به آن مفهوم تمدن میگویند که فراتر از سیاست، فرهنگ یا تعدادی قوانین دینی برای رفتارهای فردی و روابط اجتماعی است. تمام تمدنهای شکلگرفته در تاریخ، قوانین شان از قوانینی که دین برای حیات بشر ارائه میدهد، کمتر بوده است. ستونهایی که تمدن های دیگر دارنداز نظر استحکام و بر افراشتگی و تعداد کمتر از ستونهایی است که دین برای برقرار یک تمدن ارائه میدهد.
لذا تمدن مفهومی نیست که با دین غریبه باشد بلکه اساساً باید گفت که دین به دنبال تمدن سازی است.
علامه طباطبایی: هیچ دینی به اندازۀ اسلام به مسائل اجتماعی حیات بشر نپرداخته علامۀ طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید که هیچ مکتب و مذهب و مرامی در دنیا و در طول تاریخ و در بین ادیان، به اندازۀ قرآن کریم به مسائل اجتماعی حیات بشر نپرداخته است. و ایشان به تفصیل در اینباره بحث میکند و تمدن غرب را مورد نقد قرار میدهد و نگاه تمدنی به اسلام را مورد توجه قرار میدهد. ایشان اسلام را به شدت یک دین اجتماعی می داند. هیچ شکى نیست در اینکه اسلام تنها دینى است که بنیان خود را بر اجتماع نهاده و این معنا را به صراحت اعلام کرده و در هیچ شانى از شؤون بشرى مساله اجتماع را مهمل نگذاشته - اسلام روح اجتماع را به نهایت درجه امکان در کالبد احکامش دمیده ؛ ترجمۀ المیزان -148-4 ذیل آیۀ 200 سوره آل عمران)
اجتماعی بودن دین خیلی فرق میکند با اینکه دین برای روابط اجتماعی ما یک دستوراتی داشته باشد.
علامه طباطبایی میفرماید که اساساً در قرآن کریم به جامعۀ بشری به مثابه یک انسان نگاه می شود و هویت مستقل از افراد دارد وافراد در این هویت مستقل گم میشوند.(ادامه دارد...)
قسمت اول:
امام حسین(ع) فدای مکتب و مرامی شد که باید برای مظلومیت آن مکتب سو گواری کرد اساساً دین به دنبال تمدن سازی است.
در کربلا همه فدای امام حسین(ع) شدند و خودِ امام حسین(ع) فدای مکتب و مرامی شد که باید برای مظلومیت آن مکتب و مرام سوگواری کرد و خون گریه کرد. ما الان در دوران غربت اسلام به سر میبریم. پیامبر اکرم (ص) فرمود: اسلام غریبانه آغاز شد و به سرعت غریب خواهد شد، خوشا به سعادت کسانی که در این دوران غربت جزء مسلمانان قرار میگیرند؛ إنّ الإسلامَ بَدأ غَرِیبا و سَیَعُودُ غَریبا کما بَدأ فَطُوبى للغُرَباءِ (میزان الحکمه- 8995- کنزالعمال - 1192)
وقتی مکتب و مرام اباعبدالله الحسین (ع) را دقیق و از بالا نگاه کنیم به مفهومی میرسیم که امروز به آن مفهوم تمدن میگویند که فراتر از سیاست، فرهنگ یا تعدادی قوانین دینی برای رفتارهای فردی و روابط اجتماعی است. تمام تمدنهای شکلگرفته در تاریخ، قوانین شان از قوانینی که دین برای حیات بشر ارائه میدهد، کمتر بوده است. ستونهایی که تمدن های دیگر دارنداز نظر استحکام و بر افراشتگی و تعداد کمتر از ستونهایی است که دین برای برقرار یک تمدن ارائه میدهد.
لذا تمدن مفهومی نیست که با دین غریبه باشد بلکه اساساً باید گفت که دین به دنبال تمدن سازی است.
علامه طباطبایی: هیچ دینی به اندازۀ اسلام به مسائل اجتماعی حیات بشر نپرداخته علامۀ طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید که هیچ مکتب و مذهب و مرامی در دنیا و در طول تاریخ و در بین ادیان، به اندازۀ قرآن کریم به مسائل اجتماعی حیات بشر نپرداخته است. و ایشان به تفصیل در اینباره بحث میکند و تمدن غرب را مورد نقد قرار میدهد و نگاه تمدنی به اسلام را مورد توجه قرار میدهد. ایشان اسلام را به شدت یک دین اجتماعی می داند. هیچ شکى نیست در اینکه اسلام تنها دینى است که بنیان خود را بر اجتماع نهاده و این معنا را به صراحت اعلام کرده و در هیچ شانى از شؤون بشرى مساله اجتماع را مهمل نگذاشته - اسلام روح اجتماع را به نهایت درجه امکان در کالبد احکامش دمیده ؛ ترجمۀ المیزان -148-4 ذیل آیۀ 200 سوره آل عمران)
اجتماعی بودن دین خیلی فرق میکند با اینکه دین برای روابط اجتماعی ما یک دستوراتی داشته باشد.
علامه طباطبایی میفرماید که اساساً در قرآن کریم به جامعۀ بشری به مثابه یک انسان نگاه می شود و هویت مستقل از افراد دارد وافراد در این هویت مستقل گم میشوند.(ادامه دارد...)
۴۷۹
۲۵ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.