«نه دلیل عقلی برای اثبات ولایت فقیه»
«نه دلیل عقلی برای اثبات ولایت فقیه»
«دلیل ششم»
برای خواندن دلایل قبلی به پست های پیج مراجعه کنید
6. استنباط احکام، تخصص فقهای دین
مسألهی دیگر قرآن میگوید: «لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَه» بعد میگوید که «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطان» (نسا/83) میگوید: به اهل استنباط مراجعه کنید، اگر به اهل استنباط مراجعه نکنید، «لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطان» یعنی اگر فقیه عادل برای شما تحلیل و استنباط نداشته باشد، دیگران شما را میبرند. مثل بچه! سینهی مادر را در دهان بچه نگذاری سر شیشهای می مکد. و لذا به ما گفتند هرکس بچه دارد در خانه بچه شود. چون اگر شما بچه شدی، بچه ات میخواهد بازی کند، اگر شما بچه شدی، بچهی شما تأمین میشود، اگر بچهات در کوچه میرود بازی میکند آنوقت معلوم نیست دیگر مسألهی اخلاقیاش، بهداشتی اش، دیگر دست شما نیست. «من کان له صبیّ فلیتصبّی» یعنی چه؟ یعنی نیاز بچه را تأمین کنید، وگرنه بچه آفت پذیر است، آسیبپذیر است. قرآن میگوید: خبرها را به اهل استنباط بدهید، که از نظر علمی و عدالت قدرت تشخیص داشته باشد، اگر نکنید پشت سرش میگوید، «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُم» این فضل خداست، که دست شما را در دست فقیه گذاشته است. اگر این کار را نکنید، «لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطان» هرکسی شما را به یک سویی میبرد. خوب این واقعاً انسان نیاز دارد.
اصلاً به چه دلیل ما پیغمبر میخواهیم؟ عقلمان ناقص است. به چه دلیل ناقص است؟ پشیمان میشویم. هرکس در عمرش پشیمان میشود، دلیل بر این است که عقلش کوتاه است. اگر عقل کامل بود هیچ کس پشیمان نمیشد. پس بشر عقلش ناقص است. دلیل؟ پشیمانیها... هرکسی صد بار، دویست بار کمتر یا بیشتر پشیمان میشود
________________________________________________
{{ لینک پیج محافظان سایبری ولایت }}
http://line.me/ti/p/%40zkh6127b
"نحن ابناء الحیدر"
________________________________________________
«دلیل ششم»
برای خواندن دلایل قبلی به پست های پیج مراجعه کنید
6. استنباط احکام، تخصص فقهای دین
مسألهی دیگر قرآن میگوید: «لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَه» بعد میگوید که «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطان» (نسا/83) میگوید: به اهل استنباط مراجعه کنید، اگر به اهل استنباط مراجعه نکنید، «لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطان» یعنی اگر فقیه عادل برای شما تحلیل و استنباط نداشته باشد، دیگران شما را میبرند. مثل بچه! سینهی مادر را در دهان بچه نگذاری سر شیشهای می مکد. و لذا به ما گفتند هرکس بچه دارد در خانه بچه شود. چون اگر شما بچه شدی، بچه ات میخواهد بازی کند، اگر شما بچه شدی، بچهی شما تأمین میشود، اگر بچهات در کوچه میرود بازی میکند آنوقت معلوم نیست دیگر مسألهی اخلاقیاش، بهداشتی اش، دیگر دست شما نیست. «من کان له صبیّ فلیتصبّی» یعنی چه؟ یعنی نیاز بچه را تأمین کنید، وگرنه بچه آفت پذیر است، آسیبپذیر است. قرآن میگوید: خبرها را به اهل استنباط بدهید، که از نظر علمی و عدالت قدرت تشخیص داشته باشد، اگر نکنید پشت سرش میگوید، «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُم» این فضل خداست، که دست شما را در دست فقیه گذاشته است. اگر این کار را نکنید، «لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطان» هرکسی شما را به یک سویی میبرد. خوب این واقعاً انسان نیاز دارد.
اصلاً به چه دلیل ما پیغمبر میخواهیم؟ عقلمان ناقص است. به چه دلیل ناقص است؟ پشیمان میشویم. هرکس در عمرش پشیمان میشود، دلیل بر این است که عقلش کوتاه است. اگر عقل کامل بود هیچ کس پشیمان نمیشد. پس بشر عقلش ناقص است. دلیل؟ پشیمانیها... هرکسی صد بار، دویست بار کمتر یا بیشتر پشیمان میشود
________________________________________________
{{ لینک پیج محافظان سایبری ولایت }}
http://line.me/ti/p/%40zkh6127b
"نحن ابناء الحیدر"
________________________________________________
- ۵۳۱
- ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط