بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
اگر چه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، انسان کامل، خلیفة الله، ولیّ الله و امام معصوم میباشند و کسی را نمیتوان به او تشبیه یا با ایشان مقایسه نمود؛ اما از آنجا که امر شدهایم، از اهل عصمت علیهم السلام بیاموزیم - به آنان تأسی نماییم و از آنان پیروی کنیم؛ معلوم است که کمالات و فضایل ایشان، بالقوه در همگان وجود دارد، منتهی به تناسب ظرفیت وجودیشان؛ بنابراین، اگر ایشان دیدهاند، دیگران نیز میتوانند ببینند؛ هر چند که سطح دانش، بینش و شهود، متفاوت است.
حکایت : دانشجویی گفت: برای من قابل درک نیست که از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند: آیا پرودگارت را دیدهای؟!» ایشان پاسخ فرمودند: ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ - من پروردگاری را که نبینم، نمیپرستم.
به وی گفتم: اگر تو نیز خداوند سبحان را بشناسی و به او ایمان بیاوری، همین پاسخ را میدهی، اگر چه سطح شناخت و شهود خیلی فرق دارد.
دیدن : آدمی تا چیزی را نبیند، نمیشناسد و تا نشناسد، باور نمینماید. لذا اگر از ما خواسته شده که خداوندمتعال رابشناسیم و به او ایمان بیاوریم وکفر نورزیم حقایق رانپوشانیم، معلوم است که قابل دیدن میباشد.
اگر کسی دریا را ندیده باشد و هیچ عکس یا فیلمی از دریا نیز ندیده باشد، صد کتاب توصیفی دربارۀ دریا بخواند نیز نمیتواند درک کند که دریا چیست؟ مگر به شکل انتزاعی و تصوری؛ مثل این که قطره یا سطل آبی به او نشان دهند و بگویند: دریا همین آب است، منتهی به اندازه یک شهر، یک کشور یا بزرگتر؛ حال او میتواند در ذهنش صورتسازی کند که این نیز نوعی دیدن است.
اما، نکته اینجاست که آدمی فقط بدن و چشم سر ندارد، بلکه چشم عقل دارد که به نور علم میبیند و چشم قلب دارد که حقایق را میبیند وفهم میکند.عالَم هستی نیز فقط مادی نیست که دیدنش مستلزم تابش نور و انعکاسش در چشم سر باشد.
بدیهی است که چشم سرِ ما، قدرت دید زیادی ندارد، در تاریکی نمیبیند، خطای دید هم دارد، اما دیدۀ عقل و قلب، میتوانند عوالم را ببینند.
ذات و نشانیها : حتی در همین عالم ماده نیز هیچ ذاتی قابل دیدن و شناختن نمیباشد؛ اگر به شما بگویند:خودت را تعریف کن و بشناسان، خواهید گفت: من یک انسان زنده هستم - مرد یا زن هستم - همسر، پدر یا مادر هستم - مسلمان و ایرانی هستم - رنگ موی من سیاه است مدیر یا کارگر میباشم و اما اینها همه نشانههای شماست، نه ذات شما!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
اگر چه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، انسان کامل، خلیفة الله، ولیّ الله و امام معصوم میباشند و کسی را نمیتوان به او تشبیه یا با ایشان مقایسه نمود؛ اما از آنجا که امر شدهایم، از اهل عصمت علیهم السلام بیاموزیم - به آنان تأسی نماییم و از آنان پیروی کنیم؛ معلوم است که کمالات و فضایل ایشان، بالقوه در همگان وجود دارد، منتهی به تناسب ظرفیت وجودیشان؛ بنابراین، اگر ایشان دیدهاند، دیگران نیز میتوانند ببینند؛ هر چند که سطح دانش، بینش و شهود، متفاوت است.
حکایت : دانشجویی گفت: برای من قابل درک نیست که از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند: آیا پرودگارت را دیدهای؟!» ایشان پاسخ فرمودند: ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ - من پروردگاری را که نبینم، نمیپرستم.
به وی گفتم: اگر تو نیز خداوند سبحان را بشناسی و به او ایمان بیاوری، همین پاسخ را میدهی، اگر چه سطح شناخت و شهود خیلی فرق دارد.
دیدن : آدمی تا چیزی را نبیند، نمیشناسد و تا نشناسد، باور نمینماید. لذا اگر از ما خواسته شده که خداوندمتعال رابشناسیم و به او ایمان بیاوریم وکفر نورزیم حقایق رانپوشانیم، معلوم است که قابل دیدن میباشد.
اگر کسی دریا را ندیده باشد و هیچ عکس یا فیلمی از دریا نیز ندیده باشد، صد کتاب توصیفی دربارۀ دریا بخواند نیز نمیتواند درک کند که دریا چیست؟ مگر به شکل انتزاعی و تصوری؛ مثل این که قطره یا سطل آبی به او نشان دهند و بگویند: دریا همین آب است، منتهی به اندازه یک شهر، یک کشور یا بزرگتر؛ حال او میتواند در ذهنش صورتسازی کند که این نیز نوعی دیدن است.
اما، نکته اینجاست که آدمی فقط بدن و چشم سر ندارد، بلکه چشم عقل دارد که به نور علم میبیند و چشم قلب دارد که حقایق را میبیند وفهم میکند.عالَم هستی نیز فقط مادی نیست که دیدنش مستلزم تابش نور و انعکاسش در چشم سر باشد.
بدیهی است که چشم سرِ ما، قدرت دید زیادی ندارد، در تاریکی نمیبیند، خطای دید هم دارد، اما دیدۀ عقل و قلب، میتوانند عوالم را ببینند.
ذات و نشانیها : حتی در همین عالم ماده نیز هیچ ذاتی قابل دیدن و شناختن نمیباشد؛ اگر به شما بگویند:خودت را تعریف کن و بشناسان، خواهید گفت: من یک انسان زنده هستم - مرد یا زن هستم - همسر، پدر یا مادر هستم - مسلمان و ایرانی هستم - رنگ موی من سیاه است مدیر یا کارگر میباشم و اما اینها همه نشانههای شماست، نه ذات شما!(ادامه دارد...)
۴۱۸
۰۸ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.