درمان وسواس بی اعتنایی 4
درمان وسواس_بی اعتنایی_4
این سخن اهل بیت«سلاماللهعلیهم»، در طهارت و نجاست هم میآید. یعنی همین طور که شکّ کثیر الشّک در نماز اعتبار ندارد، شکّ کثیر الشّک در وضو و غسل و طهارت و نجاست هم اعتبار ندارد. حتّی فقها گفتهاند: قطع وسواسی حجّت نیست، چه رسد به ظنّ یا شکّ او. این جملهی «لا اعتبار بعلم الوسواسی فی الطهارة و النجاسة[4]» در عروةالوثقی آمده است و بسیاری از مراجع هم آن را تأیید کردهاند. زیرا یقین وسواسی، یقین نیست؛ تخیّل و توهّم است. یعنی اگر وسواسی یقین به نجاست هم داشت، یقینش حجّت نیست، چه رسد به ظنّ و شکّ او. باید ببیند عرف مردم چطور عمل میکنند؛ او هم همان طور عمل کند. زیرا ائمّهی طاهرین«سلاماللهعلیهم» فرمودند: شکّ کثیرالشّک اعتبار ندارد. بعد هم تعیین مصداق کردهاند که با سه بار شکّ پشت سر هم، کثرت شکّ تحقّق مییابد[5]. آن بزرگواران میخواهند با بی اعتنایی، این حالت خطرناک درمان شود. در سایر شکها هم همین طور است. اسلام این بی اعتنایی را میخواهد. باید در هر چه وسوسه دارد، حق الله باشد یا حق النّاس، کارهای عادی باشد یا کارهای عبادی، همین رویه را در پیش بگیرد. راه ایستادگی در مقابل این حالت خطرناک، مبارزهی منفی است.
استاد بزرگوار ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی«ره» میفرمودند: من در اصفهان نزد مرحوم آیت الله العظمی میرزا ابوالمعالی کلباسی«ره» در مسجد حکیم درس میخواندم. به ایشان گفته بودند که من به وقت نماز، دیر یقین پیدا میکنم و ایشان متوجّه شدند که من در معرض آن هستم که در این مورد وسواسی شوم. بنابراین یک روز ظهر در مسجد حکیم بعد از اتمام درس، به من گفتند: آقا حسین، اذان میگویند، برخیز و نماز بخوان.
آقای بروجردی«ره» میفرمودند: من یک مقدار صبر کردم و حرف ایشان را نشنیده گرفتم. دوباره فرمودند: آقا حسین، پا شو و بگو چهار رکعت نماز باطل به جا میآورم، قربة الیالله.
چقدر حرف خوبی است! وسواسی باید چنین باشد. اگر وسوسه در وقت دارد، وقتی مؤذّن میگوید: الله اکبر، نماز را شروع کند. اگر وسوسه در نجاست دارد، همان وقتی که دستش را زیر آب برد یا زیر شیر آب گرفت، دیگر کنار برود. اگر شک دارد یا حتّی ظنّ یا یقین دارد که هنوز نجس است، بگوید پاک است. در عرض پنج دقیقه غسل کند؛ اگر یقین پیدا نکرد، بگوید: میخواهم جنب باشم، میخواهم نجس باشم و با همان حال از حمّام بیرون بیاید، توجّه نکند و مشغول نماز شود. و خلاصه، هر کاری که مردم میکنند، او هم بکند. مطمئن باشد، یک ماه طول نمیکشد که این درد، درمان میشود.
ادامه در پست بعدی... #آیت_الله_مظاهری #کتاب #راهکارهای_علمی_درمان_وسواس #وسواس #وسوسه #شیطان #درمان_وسواس #اسراف
این سخن اهل بیت«سلاماللهعلیهم»، در طهارت و نجاست هم میآید. یعنی همین طور که شکّ کثیر الشّک در نماز اعتبار ندارد، شکّ کثیر الشّک در وضو و غسل و طهارت و نجاست هم اعتبار ندارد. حتّی فقها گفتهاند: قطع وسواسی حجّت نیست، چه رسد به ظنّ یا شکّ او. این جملهی «لا اعتبار بعلم الوسواسی فی الطهارة و النجاسة[4]» در عروةالوثقی آمده است و بسیاری از مراجع هم آن را تأیید کردهاند. زیرا یقین وسواسی، یقین نیست؛ تخیّل و توهّم است. یعنی اگر وسواسی یقین به نجاست هم داشت، یقینش حجّت نیست، چه رسد به ظنّ و شکّ او. باید ببیند عرف مردم چطور عمل میکنند؛ او هم همان طور عمل کند. زیرا ائمّهی طاهرین«سلاماللهعلیهم» فرمودند: شکّ کثیرالشّک اعتبار ندارد. بعد هم تعیین مصداق کردهاند که با سه بار شکّ پشت سر هم، کثرت شکّ تحقّق مییابد[5]. آن بزرگواران میخواهند با بی اعتنایی، این حالت خطرناک درمان شود. در سایر شکها هم همین طور است. اسلام این بی اعتنایی را میخواهد. باید در هر چه وسوسه دارد، حق الله باشد یا حق النّاس، کارهای عادی باشد یا کارهای عبادی، همین رویه را در پیش بگیرد. راه ایستادگی در مقابل این حالت خطرناک، مبارزهی منفی است.
استاد بزرگوار ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی«ره» میفرمودند: من در اصفهان نزد مرحوم آیت الله العظمی میرزا ابوالمعالی کلباسی«ره» در مسجد حکیم درس میخواندم. به ایشان گفته بودند که من به وقت نماز، دیر یقین پیدا میکنم و ایشان متوجّه شدند که من در معرض آن هستم که در این مورد وسواسی شوم. بنابراین یک روز ظهر در مسجد حکیم بعد از اتمام درس، به من گفتند: آقا حسین، اذان میگویند، برخیز و نماز بخوان.
آقای بروجردی«ره» میفرمودند: من یک مقدار صبر کردم و حرف ایشان را نشنیده گرفتم. دوباره فرمودند: آقا حسین، پا شو و بگو چهار رکعت نماز باطل به جا میآورم، قربة الیالله.
چقدر حرف خوبی است! وسواسی باید چنین باشد. اگر وسوسه در وقت دارد، وقتی مؤذّن میگوید: الله اکبر، نماز را شروع کند. اگر وسوسه در نجاست دارد، همان وقتی که دستش را زیر آب برد یا زیر شیر آب گرفت، دیگر کنار برود. اگر شک دارد یا حتّی ظنّ یا یقین دارد که هنوز نجس است، بگوید پاک است. در عرض پنج دقیقه غسل کند؛ اگر یقین پیدا نکرد، بگوید: میخواهم جنب باشم، میخواهم نجس باشم و با همان حال از حمّام بیرون بیاید، توجّه نکند و مشغول نماز شود. و خلاصه، هر کاری که مردم میکنند، او هم بکند. مطمئن باشد، یک ماه طول نمیکشد که این درد، درمان میشود.
ادامه در پست بعدی... #آیت_الله_مظاهری #کتاب #راهکارهای_علمی_درمان_وسواس #وسواس #وسوسه #شیطان #درمان_وسواس #اسراف
۱۷.۲k
۲۹ خرداد ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.