درمان وسواس بی اعتنایی 5
درمان وسواس_بی اعتنایی_5
روایتی از امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» است که استاد بزرگوار ما آیت الله العظمی بروجردی«ره» در بحثهای فقهی بارها این روایت را میخواندند که امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» فرمودند:
«مَا أُبَالِی أَ بَوْلٌ أَصَابَنِی أَوْ مَاءٌ إِذَا لَمْ أَعْلَم[6]»
باکی ندارم از این که به من بول باشد یا آب، وقتی که نمیدانم.
همین مقدار که نمیدانم پاک است یا نجس، یعنی برای من پاک است، هر چند در واقع نجس باشد. این قاعدهی «طهارت» بسیاری از امور را برای ما راحت کرده است. و همین طور قاعدهی «حل» که وقتی نمیدانیم فلان چیز حلال است یا حرام، بنا را بر حلال بودن آن بگذاریم. اسلام این قواعد را به این دلیل وضع کرده است که ما وسواسی نشویم.
یکی از بدبختیهایی که وسواسی دارد، این است که همه را جز خودش نجس میداند؛ معلوم است که این کار شیطان است. اگر قدری دقیقتر نگاه کنیم، معنایش این است که همه جز خودش را جهنّمی میداند؛ اتّفاقاً اگر دست از این کار زشتش بر ندارد خودش زودتر از دیگران به جهنّم میرود. خلاصه همهی فقها میگویند: شکّاک و وسواسی باید با بی اعتنایی دست از کارهایش بردارد.
در روایت دیگری، راوی از امام صادق«سلاماللهعلیه» میپرسد: دماغم خون افتاده و نمیدانم به لباسهایم ریخته است یا نه.
حضرت فرمودند: قبلاً به طهارت لباست یقین داشتی و حال شک داری که نجس شده یا نه؛ پس یقینت را با شک نقض نکن.
باز میپرسد: یابن رسول الله، آیا لازم است تفحّص کنم و ببینم لباسم نجس شده یا نه؟
امام«سلاماللهعلیه» فرمودند: لازم نیست نگاه کنی.
وقتی دین تا این حد ساده گرفته است و احتمال طهارت را کافی میداند، دیگر وسواس چه معنا دارد؟ حتّی اگر کسی با تفحّص یقین به نجاست پیدا کند، باز هم لازم نیست خود را به دردسر بیاندازد.
وقتی خود اسلام اجازه داده، دیگر کاسهی داغتر از آش شدن معنا ندارد. اسلام سختگیری در این مسائل را جایز نمیداند. اسلام دین سهل و آسان گیر است، و اگر ما به عنوان وسواس بر خودمان سخت بگیریم، این مقدّم دانستن خود بر خدا و پیامبر«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» و ائمّهی طاهرین«سلاماللهعلیهم» و مراجع تقلید است. اسلام قاعدهی طهارت دارد. اسلام میگوید: من میخواهم ساده بگیرم، نمیخواهم تو در مشقّت بیافتی. تو مراعات کن حرام واقعی نخوری، دیگر شبههناک خوردن اشکالی ندارد. با «بسم الله الرّحمن الرّحیم» شبههاش را رفع کن. و حقیقتاً اگر نداند نجس است یا پاک، نداند حرام است یا حلال، با گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» میتواند شبههاش را برطرف کند.
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #راهکارهای_علمی_درمان_وسواس #وسواس #وسوسه
روایتی از امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» است که استاد بزرگوار ما آیت الله العظمی بروجردی«ره» در بحثهای فقهی بارها این روایت را میخواندند که امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» فرمودند:
«مَا أُبَالِی أَ بَوْلٌ أَصَابَنِی أَوْ مَاءٌ إِذَا لَمْ أَعْلَم[6]»
باکی ندارم از این که به من بول باشد یا آب، وقتی که نمیدانم.
همین مقدار که نمیدانم پاک است یا نجس، یعنی برای من پاک است، هر چند در واقع نجس باشد. این قاعدهی «طهارت» بسیاری از امور را برای ما راحت کرده است. و همین طور قاعدهی «حل» که وقتی نمیدانیم فلان چیز حلال است یا حرام، بنا را بر حلال بودن آن بگذاریم. اسلام این قواعد را به این دلیل وضع کرده است که ما وسواسی نشویم.
یکی از بدبختیهایی که وسواسی دارد، این است که همه را جز خودش نجس میداند؛ معلوم است که این کار شیطان است. اگر قدری دقیقتر نگاه کنیم، معنایش این است که همه جز خودش را جهنّمی میداند؛ اتّفاقاً اگر دست از این کار زشتش بر ندارد خودش زودتر از دیگران به جهنّم میرود. خلاصه همهی فقها میگویند: شکّاک و وسواسی باید با بی اعتنایی دست از کارهایش بردارد.
در روایت دیگری، راوی از امام صادق«سلاماللهعلیه» میپرسد: دماغم خون افتاده و نمیدانم به لباسهایم ریخته است یا نه.
حضرت فرمودند: قبلاً به طهارت لباست یقین داشتی و حال شک داری که نجس شده یا نه؛ پس یقینت را با شک نقض نکن.
باز میپرسد: یابن رسول الله، آیا لازم است تفحّص کنم و ببینم لباسم نجس شده یا نه؟
امام«سلاماللهعلیه» فرمودند: لازم نیست نگاه کنی.
وقتی دین تا این حد ساده گرفته است و احتمال طهارت را کافی میداند، دیگر وسواس چه معنا دارد؟ حتّی اگر کسی با تفحّص یقین به نجاست پیدا کند، باز هم لازم نیست خود را به دردسر بیاندازد.
وقتی خود اسلام اجازه داده، دیگر کاسهی داغتر از آش شدن معنا ندارد. اسلام سختگیری در این مسائل را جایز نمیداند. اسلام دین سهل و آسان گیر است، و اگر ما به عنوان وسواس بر خودمان سخت بگیریم، این مقدّم دانستن خود بر خدا و پیامبر«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» و ائمّهی طاهرین«سلاماللهعلیهم» و مراجع تقلید است. اسلام قاعدهی طهارت دارد. اسلام میگوید: من میخواهم ساده بگیرم، نمیخواهم تو در مشقّت بیافتی. تو مراعات کن حرام واقعی نخوری، دیگر شبههناک خوردن اشکالی ندارد. با «بسم الله الرّحمن الرّحیم» شبههاش را رفع کن. و حقیقتاً اگر نداند نجس است یا پاک، نداند حرام است یا حلال، با گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» میتواند شبههاش را برطرف کند.
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #راهکارهای_علمی_درمان_وسواس #وسواس #وسوسه
۳.۸k
۲۹ خرداد ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.