بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت اول :
احمق به کسی نمیگویند که از ضریب هوشی پایینتر و یا علم دانشی کمتر بر خوردار است، بلکه به کسی میگویند که هم نادان است و هم بیخرد. چه بسا بی سوادی عاقل باشد و دانشمندی احمق باشد!
احمق، از یک سو نمیداند و از سویی دیگر نمی پرسد تا بداند و اگر به او گفته شود نیز نمیپذیرد! او از قوۀ تفکر و تعقلی که به او موهبت شده، بهره نمیبرد! پس، واقعاً احمق است.
کسی که خودش تشخیص دهد احمق است، دیگر احمق نیست و حتی که کسی تشخیص دهد در موردی حماقت نموده نیز احمق نیست؛ چرا که چنین تشخیصی، مستلزم برخورداری ازتفکر، تعقل و بصیرت می باشد.
دورشدن از دیگران که به انزوا می انجامد یا سکوت بیمورد که سبب عقده یا بی خیالی میشود نیز نه تنها حماقت را بهبود نمیبخشد، چه بسا در شرایطی، عین حماقت باشد!
مشکل احمق این است که نه تنها نمیداند احمق است، بلکه گمان دارد بسیار هم دانشمند، عاقل وفکور است و چه بسا دیگران را احمق بداند!
مانند بسیاری از کفار، مشرکان، منافقان، متکبران و ظالمان به ویژه در عرصۀ دین و سیاست که گمان دارند خودشان بهتر از همه می دانند و میفهمند وبیشتر مردم احمق هستند!
زیانکارترین مردم همین جماعت هستند که بیشترین زیان را به مردم میرسانند: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا - بگو آيا به شما خبر بدهيم شما را آگاه بنماییم كه زيانكارترين مردم درکارها، چه کسانی هستند؟(103)
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا - آنها كه تلاشهايشان در زندگی دنيا گم ونابود شده؛بااينحال میپندارند کارِ نيک انجام میدهند!(104(سوره کهف آیه 103 و 104)
قرآن مجید : در قرآن مجید، به جای احمق، واژۀ سفیه آمده است که جامعتر است و یعنی کم عقل بی خرد و تأکید نموده که سفیه، اولاً خودش نمی داند که سفیه است و ثانیاً دیگران را سفیه می داند: وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ - و هنگامی كه به آنها گفته شود همانند ساير مردم ايمان بياوريد، میگويند: آيا همچون سفيهان ايمان بياوريم؟ بدانيد که اينها همان سفيهانند، ولی نمیدانند.(سوره بقره آیه 13)
خداوند متعال در قرآن مجید، بندگانش را به تناسب موضوع، به چندین گروه تقسیم نموده است؛ در بُعد اعتقادی میفرماید: گروهی مؤمن هستند و گروههایی کافر، مشرک ومنافقاند دربُعد عملی می فرماید: (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
احمق به کسی نمیگویند که از ضریب هوشی پایینتر و یا علم دانشی کمتر بر خوردار است، بلکه به کسی میگویند که هم نادان است و هم بیخرد. چه بسا بی سوادی عاقل باشد و دانشمندی احمق باشد!
احمق، از یک سو نمیداند و از سویی دیگر نمی پرسد تا بداند و اگر به او گفته شود نیز نمیپذیرد! او از قوۀ تفکر و تعقلی که به او موهبت شده، بهره نمیبرد! پس، واقعاً احمق است.
کسی که خودش تشخیص دهد احمق است، دیگر احمق نیست و حتی که کسی تشخیص دهد در موردی حماقت نموده نیز احمق نیست؛ چرا که چنین تشخیصی، مستلزم برخورداری ازتفکر، تعقل و بصیرت می باشد.
دورشدن از دیگران که به انزوا می انجامد یا سکوت بیمورد که سبب عقده یا بی خیالی میشود نیز نه تنها حماقت را بهبود نمیبخشد، چه بسا در شرایطی، عین حماقت باشد!
مشکل احمق این است که نه تنها نمیداند احمق است، بلکه گمان دارد بسیار هم دانشمند، عاقل وفکور است و چه بسا دیگران را احمق بداند!
مانند بسیاری از کفار، مشرکان، منافقان، متکبران و ظالمان به ویژه در عرصۀ دین و سیاست که گمان دارند خودشان بهتر از همه می دانند و میفهمند وبیشتر مردم احمق هستند!
زیانکارترین مردم همین جماعت هستند که بیشترین زیان را به مردم میرسانند: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا - بگو آيا به شما خبر بدهيم شما را آگاه بنماییم كه زيانكارترين مردم درکارها، چه کسانی هستند؟(103)
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا - آنها كه تلاشهايشان در زندگی دنيا گم ونابود شده؛بااينحال میپندارند کارِ نيک انجام میدهند!(104(سوره کهف آیه 103 و 104)
قرآن مجید : در قرآن مجید، به جای احمق، واژۀ سفیه آمده است که جامعتر است و یعنی کم عقل بی خرد و تأکید نموده که سفیه، اولاً خودش نمی داند که سفیه است و ثانیاً دیگران را سفیه می داند: وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ - و هنگامی كه به آنها گفته شود همانند ساير مردم ايمان بياوريد، میگويند: آيا همچون سفيهان ايمان بياوريم؟ بدانيد که اينها همان سفيهانند، ولی نمیدانند.(سوره بقره آیه 13)
خداوند متعال در قرآن مجید، بندگانش را به تناسب موضوع، به چندین گروه تقسیم نموده است؛ در بُعد اعتقادی میفرماید: گروهی مؤمن هستند و گروههایی کافر، مشرک ومنافقاند دربُعد عملی می فرماید: (ادامه دارد...)
- ۱۲۴
- ۱۴ مرداد ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط