بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
چند نکتۀ مهم :
1- لقاء الله، همیشه میسر است، منتهی مستلزم توجه میباشد. هر چند که اوج لقاء الله و استمرار آن، در قیامت و بهشت حاصل میگردد و تماماً بهجت آور و سرورافزاست؛در بهشت خدا، کسی گریه نمیکند؛ چرا که حزن و اندوهی ندارد.
در دنیا، همه چیز در پس پرده -حجاب میباشد، خواه حجابهای نورانی و خواه حجابهای ظلمانی. اما در بهشت، این حجابها برداشته میشوند.
به عنوان مثال: به غیر از نادانیها و غفلتها و به غیر از هواهای نفسانی و وساوس شیطانی و نیز مشغلههای زندگی، تن و بدن مادی، خودش حجاب است و تا انسان نمیرد و از دنیا نرود، این حجاب هست. لذا اگر کسی خیلی خدادوست باشد، طالب پایان این سفر و دوری و رسیدن به وصال میگردد و چه بسا از چنین فراقی گریه نیز بنماید.
هنگامی که یهودیان انحصار طلب، مدعی شدند که فقط ما خدا را دوست داریم و خدا نیز فقط ما را دوست دارد، خداوند سبحان فرمود: قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ - بگو ای يهوديان! اگر گمان میكنيد كه شما دوستان خدا غير از مردم هستيد آرزوی مرگ كنيد اگر راست میگوئيد! تا به لقای محبوبتان برسيد.(سوره جمعه آیه 6)
3- مؤمنان واقعی، درد فراق از خداوند رحمان و رحیم را ندارند؛ چرا که دوری از حق تعالی محال است؛مگر میشود مخلوق از خالق و مربوب از ربّ خودش دور باشد؟!
چنان که فرمود:وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ -و او با شماست هرجا كه باشيد (سوره حدید بخشی از آیه 4)
و نیز فرمود: وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ - و هنگامی كه بندگان من از تو درباره من بپرسند، پس من نزديكم! دعای دعا كننده را به هنگامی كه مرا میخواند پاسخ میگويم، پس آنها بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان بياورند تا راه يابند و به مقصد برسند.(سوره بقره آیه 186 )
اما ممکن است عدهای از نظر لطف، رحمت و مغفرت او دور شوند و مؤمنان از خوف و اندوه چنین فراقتی می گریند.
4- مؤمنان واقعی، درد ندیدن خداوند سبحان را نیز ندارند، چرا که او خودش را با نشانههایش، دروجود خودشان و درافقهای عقل، علم، قلب، فهم، بصیرت و تمام خلقت نشان میدهد و آنها او را همه جا میبینند: (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
چند نکتۀ مهم :
1- لقاء الله، همیشه میسر است، منتهی مستلزم توجه میباشد. هر چند که اوج لقاء الله و استمرار آن، در قیامت و بهشت حاصل میگردد و تماماً بهجت آور و سرورافزاست؛در بهشت خدا، کسی گریه نمیکند؛ چرا که حزن و اندوهی ندارد.
در دنیا، همه چیز در پس پرده -حجاب میباشد، خواه حجابهای نورانی و خواه حجابهای ظلمانی. اما در بهشت، این حجابها برداشته میشوند.
به عنوان مثال: به غیر از نادانیها و غفلتها و به غیر از هواهای نفسانی و وساوس شیطانی و نیز مشغلههای زندگی، تن و بدن مادی، خودش حجاب است و تا انسان نمیرد و از دنیا نرود، این حجاب هست. لذا اگر کسی خیلی خدادوست باشد، طالب پایان این سفر و دوری و رسیدن به وصال میگردد و چه بسا از چنین فراقی گریه نیز بنماید.
هنگامی که یهودیان انحصار طلب، مدعی شدند که فقط ما خدا را دوست داریم و خدا نیز فقط ما را دوست دارد، خداوند سبحان فرمود: قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ - بگو ای يهوديان! اگر گمان میكنيد كه شما دوستان خدا غير از مردم هستيد آرزوی مرگ كنيد اگر راست میگوئيد! تا به لقای محبوبتان برسيد.(سوره جمعه آیه 6)
3- مؤمنان واقعی، درد فراق از خداوند رحمان و رحیم را ندارند؛ چرا که دوری از حق تعالی محال است؛مگر میشود مخلوق از خالق و مربوب از ربّ خودش دور باشد؟!
چنان که فرمود:وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ -و او با شماست هرجا كه باشيد (سوره حدید بخشی از آیه 4)
و نیز فرمود: وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ - و هنگامی كه بندگان من از تو درباره من بپرسند، پس من نزديكم! دعای دعا كننده را به هنگامی كه مرا میخواند پاسخ میگويم، پس آنها بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان بياورند تا راه يابند و به مقصد برسند.(سوره بقره آیه 186 )
اما ممکن است عدهای از نظر لطف، رحمت و مغفرت او دور شوند و مؤمنان از خوف و اندوه چنین فراقتی می گریند.
4- مؤمنان واقعی، درد ندیدن خداوند سبحان را نیز ندارند، چرا که او خودش را با نشانههایش، دروجود خودشان و درافقهای عقل، علم، قلب، فهم، بصیرت و تمام خلقت نشان میدهد و آنها او را همه جا میبینند: (ادامه دارد...)
۱۷۰
۲۱ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.